Regulamin Pracy Biblioteki Szkolnej Rozdział I
Zagadnienia ogólne: 1.Biblioteka jest interdyscyplinarną pracownią szkoły. 2.Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele, inni pracownicy szkoły oraz rodzice. Uczniowie stają się czytelnikami na podstawie zapisu w dzienniku klasowym, nauczyciele i pracownicy na podstawie legitymacji służbowej, rodzice na podstawie karty czytelnika dziecka lub dowodu osobistego. Rozdział II
Funkcje biblioteki Biblioteka: 1.Służy realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych szkoły oraz wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli. 2.Stanowi centrum informacji o wszystkich materiałach dydaktycznych znajdujących się w szkole. 3.Jest pracownią dydaktyczną, w której zajęcia prowadzą nauczyciele, bibliotekarze oraz nauczyciele innych przedmiotów, korzystając ze zgromadzonych zbiorów. 4.Pełni funkcję ośrodka informacji w szkole: dla uczniów, nauczycieli i rodziców. Rozdział III
Organizacja biblioteki 1.Nadzór: Bezpośredni nadzór nad pracą biblioteki sprawuje dyrektor szkoły podstawowej, który: a) zapewnia właściwe pomieszczenie, wyposażenie, kwalifikowaną kadrę i środki finansowe na działalność biblioteki, b)zarządza skontrum zbiorów bibliotecznych, dba o jej protokolarne przekazanie przy zmianie pracownika. 2.Lokal: Lokal biblioteki składa się z jednego pomieszczenia: wypożyczalni i czytelni. 3.Zbiory: a)biblioteka gromadzi następujące materiały: - wydawnictwa informacyjne, - podręczniki i programy szkolne dla nauczycieli, - podręczniki szkolne do księgozbioru podręcznego, - lektury podstawowe do języka polskiego i innych przedmiotów nauczania, - lektury uzupełniające do języka polskiego, - literaturę popularnonaukową i naukową, - wybrane pozycje z literatury pięknej, - wydawnictwa albumowe z dziedziny sztuki i krajoznawstwa, - podstawowe wydawnictwa z psychologii, filozofii, socjologii, pedagogiki i dydaktyki różnych przedmiotów nauczania, - materiały audiowizualne, b) strukturę szczegółową zbiorów determinują: profil szkolny, zainteresowania użytkowników, możliwość dostępu czytelników do innych bibliotek, zasobność zbiorów tych bibliotek, inne czynniki: środowiskowe, lokalne, regionalne, c) rozmieszczenie zbiorów: - literatura piękna stoi w układzie działowym, - literatura popularnonaukowa i naukowa – wg UKD, - lektury do języka polskiego – alfabetycznie wg klas, - księgozbiór podręczny – w czytelni i przy ladzie bibliotecznej, d) gazety codzienne oraz czasopisma społeczno-kulturalne przechowuje się w bibliotece przez cały rok, czasopisma metodyczne mogą być przechowywane w pracowniach przedmiotowych, e) prasa i księgozbiór podręczny udostępniane są w czytelni i do pracowni na zajęcia. 4.Pracownicy: a) biblioteką szkolną kieruje nauczyciel bibliotekarz, b) zasady zatrudniania nauczycieli bibliotekarzy określają odrębne przepisy. 5.Czas pracy biblioteki: a) biblioteka udostępnia swoje zbiory w czasie trwania zajęć dydaktycznych zgodnie z organizacją roku szkolnego, b)okres udostępnienia zostaje odpowiednio skrócony w czasie przeprowadzania w bibliotece skontrum, c)czas otwarcia biblioteki jest ustalony z dyrektorem szkoły. 6.Finansowanie wydatków: a) wydatki pokrywane są z budżetu szkoły, b) wysokość kwoty na potrzeby biblioteki ustalana jest na początku roku kalendarzowego, c) propozycje wydatków na uzupełnienie zbiorów zatwierdza dyrektor szkoły, d) działalność biblioteki może być dotowana przez Radę Rodziców lub innych ofiarodawców.
Rozdział IV
Zadania i obowiązki nauczyciela bibliotekarza 1.Praca pedagogiczna: W ramach pracy pedagogicznej nauczyciel bibliotekarz zobowiązany jest do: a) udostępniania zbiorów w wypożyczalni i czytelni, b) indywidualnego doradztwa w doborze lektury, c) udzielania informacji, d) prowadzenia zajęć z przysposobienia czytelniczego i informacyjnego przy współpracy z wychowawcami i nauczycielami poszczególnych przedmiotów e) prowadzenia zespołu uczniów współpracujących z biblioteką i pomagających bibliotekarzowi w pracy, f) informowania nauczycieli i wychowawców na podstawie obserwacji pedagogicznej i prowadzonej statystyki o poziomie czytelnictwa w poszczególnych klasach, g)prowadzenia różnych form upowszechniania czytelnictwa. 2.Praca organizacyjno - techniczna. W ramach prac organizacyjnych i technicznych nauczyciel bibliotekarz zobowiązany jest do: a) gromadzenia zbiorów -zgodnie z profilem programowym i potrzebami placówki, b) ewidencji zbiorów –zgodnie z obowiązującymi przepisami, c) opracowania zbiorów (klasyfikowanie, katalogowanie, opracowanie techniczne), d) selekcji zbiorów (materiałów zbędnych i zniszczonych), e) organizacji udostępniania zbiorów, f) organizacji warsztatu informacyjnego (wydzielanie księgozbioru podręcznego, prowadzenie katalogów, kartotek, teczek tematycznych, zestawień bibliograficznych, itp.) 3. Obowiązki nauczyciela bibliotekarza: a) odpowiada za stan i wykorzystanie powierzonych mu zbiorów, b) współpracuje z wychowawcami i nauczycielami poszczególnych przedmiotów, c) opiekuje się zespołem uczniów współpracujących z biblioteką i pomagających bibliotekarzowi w pracy, d) sporządza plan pracy, harmonogram zajęć z przysposobienia czytelniczego i informacyjnego oraz okresowe i roczne sprawozdania z pracy, e) prowadzi dzienną, miesięczną, semestralną oraz roczną statystykę wypożyczeń, dziennik pracy biblioteki, księgi inwentarzowe, rejestry ubytków, karty akcesyjne czasopism, ewidencję wypożyczeń, d) doskonali warsztat pracy.
Rozdział V
Prawa i obowiązki czytelników 1. Czytelnicy mają prawo do bezpłatnego korzystania z księgozbioru biblioteki. 2. Korzystając z biblioteki, zobowiązani są do dbałości o wypożyczone książki. 3. Uczniowie jednorazowo mogą maksymalnie pożyczyć 3 książki, ale w uzasadnionych przypadkach biblioteka może ograniczyć lub zwiększyć liczbę wypożyczeń z podaniem terminu ich zwrotu. 4. Czytelnik może prosić o zarezerwowanie potrzebnej mu pozycji. 5. Korzystający z czytelni wpisuje się do zeszytu odwiedzin. 6. W stosunku do czytelników przetrzymujących książki mogą być zastosowane kary: nagana wychowawcy klasy, praca na rzecz biblioteki, okresowe wstrzymanie wypożyczenia. 7. W przypadku zniszczenia lub zagubienia książki czytelnik musi zwrócić taką samą lub inną pozycję wskazaną przez nauczyciela bibliotekarza lub wpłacić na konto Rady Rodziców trzykrotną antykwaryczną wartość zagubionej książki z zaznaczeniem na dowodzie wpłaty „na zakup książek do biblioteki szkolnej”. 8. Wszystkie wypożyczone książki powinny być zwrócone przed końcem roku szkolnego. 9. Czytelnicy opuszczający szkołę (pracownicy, uczniowie) zobowiązani są do pobrania zaświadczenia potwierdzającego zwrot materiałów wypożyczonych z biblioteki. 10. Uczniom biorącym systematycznie udział w pracach biblioteki mogą być przyznane nagrody na koniec roku szkolnego.
Regulamin wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia.
Data: 01.09.2009r.
Regulamin Kar i nagród Kary 1. Uczeń podlega karze w przypadku: a) okazywania lekceważącego stosunku do nauki poprzez wagarowanie, spóźnianie się na lekcje b) wybryki chuligańskie – kradzieże, bójki, niszczenie mienia szkolnego c) nieprzestrzeganie zasad kultury współżycia w odniesieniu do kolegów, pracowników szkoły oraz środowiska, w którym żyje.
2. O zastosowaniu kar decydują następujące instancje szkolne: wg następującej kolejności: a) nauczyciel b) wychowawca c) dyrektor szkoły d) rada pedagogiczna
3. Karą stosowaną przez nauczyciela jest: a) uwaga w zeszycie uwag b) upomnienie na forum klasy
4. Karą stosowaną przez wychowawcę jest: a) uwaga w zeszycie uwag b) upomnienie na forum klasy c) przekazanie informacji o wykroczeniu rodzicom ucznia
5. Karą stosowaną przez dyrektora jest: a) upomnienie ucznia na forum klasy b) przekazanie informacji o wykroczeniu rodzicom ucznia c) upomnienie ucznia na forum szkoły
W przypadku zastosowania którejkolwiek z kar przez dyrektora szkoły maksymalną ocenę ze sprawowania w czasie najbliższej klasyfikacji może być ocena poprawna.
6. Karą stosowaną przez radę pedagogiczną jest decyzja o wystawieniu uczniowi oceny nagannej ze sprawowania.
7. W przypadku wykroczenia i zastosowania kary wobec ucznia musi zostać zachowana hierarchia instancji szkolnych. Pierwszą instancją jest nauczyciel lub wychowawca. Poszczególne instancje mogą zrezygnować z wymiarzania kary jeśli uznają, że skala wykroczenia nie odpowiada rodzajowi kary która leży w ich gestii. Mogą więc przekazać rozpatrzenie sprawy wyższej lub niższej instancji.
8. Zastosowanie kary winno być udokumentowane a) w klasowym zeszycie uwag przez wychowawcę, b) Nauczycieli i dyrektora szkoły w zeszycie uwag, c) przez radę pedagogiczną - w protokole rady pedagogicznej
9. Bez względu na zastosowaną karę za wykroczenie polegające na niszczeniu mienia szkolnego rodzice ucznia ponoszą odpowiedzialność materialną 10. Kryteria ocen z zachowania stosowane są niezależnie.
Nagrody 1. Uczniowie szkoły otrzymują nagrody za: a) bardzo dobre wyniki w nauce i wzorowe zachowanie, b) 100% frekwencję, c) udział w przedmiotowych konkursach na szczeblu wojewódzkim, d) zdobycie wysokich lokat w sporcie, e) reprezentowanie szkoły na zewnątrz, f) aktywną pracę w organizacjach uczniowskich oraz angażowanie się w prace na rzecz klasy i szkoły, g) wzorowe zachowanie bez względu na oceny z przedmiotów.
2. Do nagród stosowanych przez szkołę należą: a) pochwała ucznia przez wychowawcę klasy wobec klasy, b) pochwała ucznia przez dyrektora szkoły wobec klasy, c) umieszczenie nazwiska ucznia na tablicy samorządu szkolnego, d) pochwała ucznia przez dyrektora szkoły na apelu szkolnym, e) list pochwalny dla rodziców ucznia wystosowany przez dyrekcję szkoły, f) nagroda książkowa lub dyplom uznania.
Tryb odwoławczy Ustala się następujący tryb odwoławczy od wymierzonych uczniowi kar: 1. Od kary wymierzonej przez nauczyciela przysługuje uczniowi odwołanie do wychowawcy klasy, 2. Od kary wymierzonej przez wychowawcę przysługuje odwołanie do dyrektora szkoły. 3. Od kary wymierzonej przez dyrektora szkoły przysługuje odwołanie do Rady Pedagogicznej. 4. Decyzje Rady Pedagogicznej dotyczące ukarania ucznia są ostateczne i nie podlegają odwołaniu, chyba że decyzja rady jest sprzeczna z obowiązującym stanem prawnym. W takiej sytuacji dyrektor szkoły na mocy posiadanych uprawnień anuluje uchwałę Rady i wstrzymuje jej wykonanie oraz kieruje sprawę do ponownego rozpatrzenia przez Radę. 5. Odwołanie do dyrektora szkoły i instancji wyższej ma formę pisemną i jest firmowane przez ucznia oraz jego rodziców lub opiekunów. 6. Instancja rozpatrująca odwołanie (od dyrektora wzwyż) ma obowiązek pisemnego poinformowania rodziców (opiekunów) ucznia i wychowawcę klasy o podjętej decyzji. 7. W przypadku anulowania przez instancję odwoławczą wymierzonej uczniowi kary, karę uważa się za niebyłą i nie wymierza się konsekwencji kary. 8. Instancja odwoławcza może skierować sprawę do ponownego rozpatrzenia przez odpowiednią instancję wymierzającą karę.
|